Hängmörat kött – en god idé

I E24 Entreprenör kunde man nyligen läsa om Britt-Marie Stegs företag Hälsingestintan, vars affärsidé är att ta fram hängmörat kött från utvalda djur. Idag säljer hon gris- och nötkött för över 100 miljoner kronor årligen.
Hon menar att många uppfödare har fastnat i ett system där det gäller att producera mycket kött på kort tid. Hon har mött konservativa slakterier, som inte sorterar köttet och håller reda på identiteter. Det passar inte in i deras stora rationella flöden. Britt-Marie menar också att svensk köttindustri har en oförmåga att tänka nytt. Det behövs en kommunikation direkt från konsument till uppfödare. Idag har de flesta uppfödare bara kontakt med slakteriet.

Läs mer på:
http://www.e24.se/entreprenor/hennes-affarside-hangmorat-kott_3187300.e24

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.